niedziela, 10 lutego 2013

Pomocy - mój jeż gryzie - ABC postępowania

W internecie najczęściej pojawia się informacje, że pigmejski jeż afrykański nie gryzie i generalnie jeże rzeczywiście nie gryzą. Ostatnio jednak napływają do mnie informację o jeżach, które gryzą przedstawię dla Waszego użytku wszelkie informację jakie posiadam w temacie "gryzących" jeży. Moje jeże nie gryzą jednak wnikliwie przeszukałam zagraniczny internet i poniżej tłumaczenie i interpretacja wartościowych informacji:

Podstawową informacją jest, że małe jeże "wszystko wkładają do buzi" chcąc tego spróbować i podgryzają, jednak nie obawiaj się to nie boli. Jednak jeżeli od małego nie oduczysz jeża gryzienia ludzi potem może to okazać się trudne. Jeżeli nie chcesz żeby Twój jeżyk gdy podrośnie gryzł mocniej i bardziej boleśnie, zawsze w momencie gdy zabiera się do podgryzania, dmuchnij mu w nosek, podnieś na niego głos lub spryskaj go wodą. Po kilku takich zabiegach mały jeż z reguły odpuści sobie podgryzanie.

Jeże nie gryzą bez przyczyny, oto kilka przyczyn dla, których jeże gryzą zastanów się czy któraś nie dotyczy Twojego jeża:

Jeże najczęściej gryzą palaczy - zapach tytoniu na palcach może powodować taką reakcje.

Dodatkowo:
1. Nowy zapach / smak
2. Przesilenie sensoryczne (stres związany z nowymi sytuacjami/zapachami/dźwiękami/ludźmi)
3. Ból/ stres (gdy jeż się boi to zwija się z kulkę jednak z powodu braku wokalizacji może poprzez gryzienie komunikować właścicielowi inny problem.)
4. Sporadycznie gryzienie to dla jeża sposób osiągnięcia celu np. jeż chce aby go odstawić. 

Sposoby zapobiegania gryzieniu:
1. Nie karm jeża ręką.
2. Przed zabawą z jeżem myj ręce delikatnym mydłem (takim, które nie pachnie jedzeniem!)
3. Obchodź się z jeżem ostrożnie i delikatnie, upewnij się, że nie sprawiasz mu dyskomfortu ani bólu.
4. Zwracaj uwagę na potrzeby jeża- ból- głód- pragnienie - godziny zabawy - czasami zmiana godzin zabawy z jeżem wystarcza aby jeż przestał gryźć. Czytałam o kilku zgłoszeniach, że jeż po umieszczeniu w jego klatce sporego kawałka materiału/polaru poczuł się bezpiecznie i przestał gryźć. 

Co robić gdy jeż ugryzie:
1. Nie wyrywaj ręki jeżeli jeż zacisnął na niej zęby- wówczas jeż najczęściej ugryzie/zaciśnie się mocniej- wsuń palec głębiej do pyszczka jeża- będzie to dla niego nieprzyjemne, ale najpewniej puści zamiast zacisnąć zęby mocniej.
2. Dmuchnij intensywnie jeżowi prosto w nos. Będzie to dla niego wyjątkowo nieprzyjemne doznanie.
3. Można spryskać pyszczek jeża mgiełką czystej wody w ostateczności jeżeli inne metody zawodzą.

 Jeżeli zaczyna gryźć nagle może to oznaczać, że coś go boli - sprawdź czy nic mu nie dolega, czy równo chodzi, nie ma nigdzie opuchlizny, zaropiałych oczu oraz czy jego odchody nie mają koloru zielonego lub nieprawidłowej konsystencji oraz czy prawidłowo się odżywia - czy je takie same ilości pokarmu jak wcześniej - to może oznaczać problemy zdrowotne i wówczas należy udać się do weterynarza.
Jeżeli jeż przechodzi właśnie quiling - zmianę igieł również może się denerwować, najlepiej wówczas pozostawić go we względnym spokoju do końca quilingu. 


7 komentarzy:

  1. Witam,
    Mój jeż "podgryza" moją mamę ale już wiem dlaczego :-) jest ona palaczką. Często mu się zdarza również gryźć i ciągnąć materiał np. bluzki. Nie jest to jakieś uciążliwe lub nie przyjemne, nie robi tego mocno ;-) raczej to jet takie "próbowanie".

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Ostatnio podczas kąpieli mój jeż ugryzł mnie i to dosyć mocno, bo aż do krwi. Trochę się przestraszyłam, ponieważ kąpałam go tak jak zawsze, a nigdy tego nie robił. Zdarza mu się czasami mnie ugryźć np. gdy go obudzę, ale nie robi tego często.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Çzë§ç! Mõj jêż ñïe grÿzîe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio mój jeż (mieszka ok 3 miesiące z nami) zaczyna gryźć gdy się go bierze na ręce. Robi to dosyć boleśnie więc czasem owocuje to upuszczeniem jeża. Wg mnie ma jeszcze problem z asymilowaniem się w nowym domu, ale nie wiem co zrobić, robi to coraz częściej i bardzo mocno.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój nie lubi obcinania pazurków i wtedy mnie podgryza.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobrze zrobiona stronka. Powodzenia!

    :)

    my web blog :: darmowy seo katalog

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jeszcze nie mam jeża, ale przygotowuję się do jego kupna. Czy możecie mi powiedzieć gdzie kupiliście bądź dostaliście swoje jeżyki?

    SzarlotkaJezyna

    OdpowiedzUsuń